УПУТСТВО: Садржај блога омогућује да се отворе спискови овде објављених радова и то по књижевним врстама. У садржају је и листа по азбучном реду свега што је на овом блогу објављено. На десктопу и таблету садржај је са десне стране (зове се Странице или Pages), а на таблету је то одмах изнад заглавља блога.

11 July 2024

Успон на Кукавицу, Козје стене и Треску на Копаонику

Успон на Кукавицу и Козје стене

Кренули смо по треку од излетишта Кадијевац на Копаонику, намерни да се попнемо на врх звани Кукавица. Лендровер смо оставили покрај пута. Кукавица се уздиже између атара Рашке и Јошаничке Бање. Висока 1726 метара подно скијалишта доминира копаоничким масивом.

Кажем, кренули смо по треку, али по треку нисмо стигли далеко. Сред наше путање испречила се висока гвоздена капија, а лево и десно од ње жичана ограда кроз коју тече струја. Стоп! Високи напон! Не пипај ако ти је живот мио! Одгајалиште европског јелена! Непрегледан комад Копаоника отет од заљубљеника у природу. Они који мисле само на себе, преградили су планинарску стазу да узгајају јелене и то европске, замисли! Откинеш део природе да би неки новопечени богатун са купљеном дипломом могао са чеке да нациља европског рогатог. Рогатог му пујдају на мушицу. Његово је само да одозго повуче ороз. Дотле, као крмак изваљен под надстрешницом чеке, убија досаду димећи томпус и срчући „вхиску“. Познато? Исто су то урадили и нашем лепом Јастрепцу. Пресекли су нам планинарске стазе, с тим што на Јастрепцу, осим рогатог, узгајају и дивље свиње! Ко је ту дивљи, заиста се питам?

Морали смо да се пентрамо дуж заструјене ограде по дугачком, стрмом брду. Сво је било изроварено. Ломили смо ноге. Оголиле су га машине кад су дубиле рупе за ограду а бујице од киша га додатно после излокале. Беспотребно трошење снаге само да бисмо горе на гребену поново избили на трек који води до Кукавице.

На гребену нас је сачекала непријатност. Трек смо нашли, али стазом на коју је указивао, очигледно нико није прошао од кад рогати за рогате ограду подигоше. Стаза је горе била сва зарасла у клеку. После толико година људског непролажења клека је изџигљала у непрегледни тепих. Тешко је било и змији да се кроз такав густиш провуче. Змијама је можда тешко, мислимо се ми, али зато усијаним главама, кад се заинате, не стај на пут.

Провлачење кроз клеку потрајало је подоста, ред кроз клеку која боде голе руке и отпалим иглицама пуни обућу, ред кроз испреплетане гране четинара свинуте до земље. Боље бисмо прошли да смо прескочили жичану ограду макар била и под дупло већим напоном. Једва смо сачекали стрмину испред Кукавице да пењањем уз њу мало одморимо ноге.

Сама по себи, иако је висока и стрма, Кукавица планинарима није неки изазов. Изазов је поглед са ње. Срце ти заигра кад ти пред очима пукне свеукупно северно и западно пространство Србије (источно и јужно сакривају Гобеља и Панчићев врх).

На врху смо јели и опружили се по трави да се мало одморимо. Тек су нас чекале муке. Пролазак кроз клеку је био само увертира онога што нас је чекало после Кукавице.

Кад смо кренули на ово путешејствије, план је био да се са Кукавице спустимо до Козјих стена. Ситница мислили смо. Хиљаду двеста и кусур метара низбрдо, са висинском разликом безмало четири стотине метара и једнако толико узбрдо. Колики је то напор зна само онај ко се, кад у згради цркне лифт, пењао пешице са пуним торбама у рукама до стана на врху солитера. Вођа похода (планинарски водич друге категорије – овлашћен да води групу на врхове до три хиљаде и шесто метара у свим временским условима), рече да по оваквој врућинчини не треба ићи даље, без обзира на план. Изгубили смо време провлачећи се кроз клековачу, каже. Зато је разумно да се вратимо до кола. Шта!? Дошли смо довде а да не видимо Козје стене?! Тај пишљиви километар спуста да нас спречи! Можда си ти, водичу друге категорије, задовољан само оним клековањем и овом Кукавицом, ми идемо без тебе на своју одговорност до Козјих стена! Побуна на броду Баунти. Водич није имао куд. Срећа његова па није било чамца да га са брода отправимо. Остао је горе да нам чува ранчеве ни од кога.

Кроз клеку лако иду велика говеда, али по оваквој стрмини, у три сата поподне, кад цврчећа звезда најжешће сја а колена ти од стрмине цвиле, иду само манијаци.

Док смо се спуштали, имали смо среће – дувао је ветар и хладио нам усијане главе, али после Козјих стена, како смо загребали уз брдо назад према Кукавици, ветар стаде. Фуруна испод наших ногу се ужарила, јара из стена и земље нам бије у лице, прасеће главе нам се зацрвенеле, ваздух врео као да шиба из бренера. Џаба ми капа пустолова коју носим, под њом се глава још више упалила. Врло брзо сам се претворио у тромо говедо које једва покреће ноге. Свеједно се нисам предавао. Бије јара од стена, бијем и ја копитама, па ко пре посустане. За то време, оне две газеле које су са мном пошле, скакућу по камењу и бусенима као да су овде рођене, усликавају се, ђа себе, ђа цветиће, ђа каменчиће. Оне очигледно немају копита. Од њиховог скакутања додатно ми се суше уста. (Тако се дешава кад ти се укрсте прилике, не само живци; у другој прилици уста ми се сигурно не би сушила.)

Коначно узбауљасмо до врха Кукавице. Водич се извлачи из хладовине најближе јеле. Жали се да од мушица није могао да спава. Јадничак. Продахтали смо мало, напили се воде, натакли ранчеве на леђа и кренули низ стрмину према Кадијевцу. Циљ нам је стићи до трека којим смо били пошли, а он ће нас вратити до кола.

Лако је било Ђури да пева: „Две преда мном стазе стоје, једна с цвећем, друга с трњем.“ Певај ти, Ђуро, кад стазе нема, или кад су обе трновите. Зар опет бауљање! Зар опет клека! Ред клека, ред густа четинарска шума. Нигде планинарске маркације нити сличне ознаке. Гледа водич у џи-пи-ес навигатор. Чеша се по глави. Би на десно па шта нам бог да. Витез Која је у цртаћу увек био на лево. Са ранчевима на леђима подсећали смо на њега; такође и са рукама којима машемо уместо репом да терамо мушице – као Која кад витла мачем. Са орошеним телом од зноја и исплаженим језиком, ипак смо више личили на Мату Замлату, Којиног другара. Маштамо о хладном пиву. Навигација је говорила да треба да бијемо десно, а до тог десно само смо на два камена и два стабла натрчали на давно избледеле планинарске ознаке. Нигде стазе, сем оне по којој су ходале дивље свиње. Провлачи се кроз четинарску прашуму (да, прашуму), прескачи јаруге (срећом без река), пробијај се кроз боровницама зарасле пропланке (бар смо их се назобали). Кад смо преко седам брда и седам гора угледали у даљини асфалтни пут, истопили смо се од среће. Добро је! До довече ћемо се докобељати до њега.

И докобељали смо се (још је био дан), а наш одморни водич сео за волан, упалио махину и рекао: „Пиво ће да причека. Идемо прво на Треску.“ Крст ти пољубим!

Успон на Треску

Полокали смо скоро сву воду која нам је остала. Крећемо се опет по треку. То јест возимо се по треку којим се некад ходало до подножја Треске. Наш планинарски трек, односно пешачку стазу по којој се ишло до Треске, рашка општина асфалтирала до под саму Треску. Прича се да су у Општини делили одобрења за градњу и капом и шаком. Ко год скупи паре и овде купи парче земље, добије дозволу. Са обе стране нашег, сада асфалтом превученог трека, начичкале су се викендице које нису викендице (неке имају и базене!). Ово је, још мало, па горе него на Златибору! Возили смо се узаним асфалтом. Двоја кола немају шансе да се мимоиђу а да не уђу у двориште неке викендице (то јест ако га викендица уопште има, јер су куће зидане скоро уз сам пут).

Кад је престао асфалт, лендровер нашег водича је продужио по ливади до Треске. Одморан као и његов газда, би се попео и уз Треску само да је трансформер и да се прво претвори у квад (мада, уз ову стрмину тешко да квад може ићи). Не иде ми у главу шта је природи требало да у сред бескрајне падине која се спушта са Панчићевог врха, издигне овај шиљак, висок и до зла бога стрм? Која га је то сила и са којим разлогом направила? Уместо што личи на левак за прављење кобасица, да га је бар излупала на четири стране, могли бисмо и ми да се дичимо пирамидом као Босанци.

Поново нам је душа у носу. Пењемо се, а брекћемо. Иако имамо ребрасте ђонове, копита нам шлајфују по изрованој земљи и извирилом корењу шуме чија нас сенка штити од сунца. Касно је поподне. Кад смо из лендровера излазили, било је куку-леле од болова у премореним мишићима (што од Козјих стена, што од луде главе), али су нам се ноге брзо привикле на ново малтретирање.

Заборавили смо на бол у мишићима кад смо се коначно докопали врха кога с разлогом зову Шиљак. Пуцао је и са њега поглед на све стране као и са Кукавице. Кукавица се у даљини прсила својом дојком. Насупрот њој, Суво рудиште, са Панчићевим спомеником на врху, није се прсило, већ нам је тугу стварало. Од Конака нагоре и надоле, налево и надесно цела планина је унакажена хотелима и апартманима које кабадахије граде, или су их већ изградиле са дозволама добијеним упереним пиштољима у главу (или пуњењем правог џепа). Некад смо се љутили због преоравања Копаоника кад год су просецали нове скијашке стазе и постављали ски-лифтове, а сад имамо ово златиборско ругло! Што је најгоре, сваким даном се као копривњача шири планином. Зараза којој нема лека. Скоро до јуче Копаоник је ружило једино јаловиште рудника са десне стране Панчићевог врха. Оно се са стаза по којима смо скијали није видело па нас није болело. Јаловиште је сад по целој планини. Копаоник нам је постао Златибор.